جراحی بینی استخوانی

دکتر لیلا ملکی

متخصص جراحی گوش و حلق و بینی و سرو گردن

آدرس مطب : تهران، زعفرانیه خیابان مقدس اردبیلی،نبش خیابان فرخ،ساختمان فرخ،طبقه ۳،واحد ۳۰۵

روز های حضور : فقط یکشنبه و پنجشنبه

مراجعه فقط با هماهنگی قبلی پذیرفته است

تلفن منشی مطب : 3090 070 0910

نوع ساختار بینی براساس پوست مشخص می گردد. پوست دارای چند طیف است که از خیلی نازک تا خیلی ضخیم تقسیم بندی می شوند.

به طور معمول پوست بینی های استخوانی نازک و بینی های گوشتی ضخیم است، که پوست های خیلی نازک و خیلی ضخیم برای جراحی مناسب نخواهند بود.

جراحی بینی طبیعی در خانم ها

روش انجام جراحی بینی استخوانی

روش های عمل بینی استخوانی براساس ساختار بینی و صلاح دید پزشک مشخص می گردد. اما در حالت کلی روش انجام جراحی به دو صورت باز و بسته انجام می شود.

اولین روش که اصطلاحا به آن روش عمل باز نامیده می شود بدین معنا که حتما باید بینی با تیغ جراحی برش داده شود و اقدامات بعدی و لازم را انجام دهند.

دومین روش جراحی به روش بسته است که در این روش برش ها از داخل حفرات بینی انجام می شود که به همین منظور اسکار بخیه ها قابل مشاهده نخواهد بود. همچنین مدت زمان جراحی و دوره نقاهت بسیار کوتاه خواهد بود، اما باید این نکته را متذکر شد که هرکسی نمی تواند از این روش استفاده کند. بلکه باید با تشخیص جراح بینی این روش عملی شود، زیرا برخی به دلیل شرایطی که بینی شان دارد حتما باید عمل به صورت باز باشد.

هدف از عمل بینی استخوانی

به طور کلی جراحی بینی با اهداف و مزیت های بسیاری همراه است که می توان مشکلات تنفسی و ظاهری بینی را برطرف نمایید، که این اهداف عبارت است از:

زیبایی و بهبود فرم بینی

یکی از اصلی ترین المان های که سبب می شود تا افراد اقدام به جراحی بینی نمایند بهبود ظاهر و فرم بینی می باشد، که برخی از مشکلات ظاهری عبارت است از:

  • رفع برجستگی ها و شکستگی ها
  • رفع نامتقارنی ها
  • رفع بزرگی و کجی اسکلت بینی

درمان مشکلات بینی

از مهمترین اهداف جراحی بینی درمان مشکلات همچون پولیپ، گرفتگی ها و مشکلات و اختلالات تنفسی می باشد.

عمل بینی استخوانی بهتر است یا گوشتی؟

اصطلاح بینی استخوانی و گوشتی براساس ضخامت پوست معنا پیدا می کند. با پیشرفت علم و تکنولوژی تکنیک های در جراحی بینی استفاده می شود که نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. اما میزان ضخامت پوست در نتیجه و پیچیدگی جراحی تاثیر گذار خواهد بود، در صورتی که ضخامت پوست بینی بسیار نازک یا بسیار ضخیم باشد این عامل در نتیجه بینی تاثیر می گذارد.

بینی های با پوست بسیار نازک و بسیار ضخیم کاندید مناسبی برای جراحی بینی نخواهند بود زیرا پوست نازک تمامی مشکلات جزئی اسکلت بینی را نشان می دهد ولی بینی های با پوست ضخیم تمام تغییرات اسکلت بینی را به خوبی نشان نمی دهد و عملا همانند یک لایه محافظتی می باشد که تاثیر منفی می تواند داشته باشد.

در نهایت نمی توان به طور کلی اظهار کرد کدام یک از جراحی ها بهتر است هر دو جراحی با پیچیدگی های همراه هستند که عوامل بسیاری بر روی آن ها اثر می گذارد.

ویژگی بینی استخوانی

بینی استخوانی متشکل از سه لایه می باشد که لایه اول عضلانی و لایه دوم شامل غضروف و استخوان بوده و لایه سوم که جز لایه های زیرین بینی و از مخاط تشکیل شده است و این لایه وظیفه پوشانندگی داخل بینی را عهده دار می باشد.

شناخت ویژگی بینی های استخوانی توسط متخصصین گوش و حلق و بینی می باشد اما این ویژگی ها به طور کلی عبارت است از:

  • اسکلت و غضروف های بسیار محکم و باریک
  • قوز و برآمدگی بر روی اسکلت بینی
  • ضخامت پوستی به نسبت گوشتی ها بسیار کم
  • پره های کوچک و با ضخامت گوشتی کم

جراحی بینی گوشتی

نکاتی در خصوص جراحی بینی استخوانی

  1. جراحی بینی استخوانی از بینی گوشتی آسانتر است.
  2. نتایج موفقیت آمیز و رضایت در بیماران با بینی استخوانی بیشتر است و این مساله ناگزیر است زیرا که به آناتومی بینی آنها باز می گردد.
  3. در جراحی بینی استخوانی قوز بینی برداشته شده و در صورتی که نوک بینی افتادگی داشته باشد رفع می شود و در مواردی که دو سمت بینی قرینه نباشند به حالت عادی و قرینه در می آید.
  4. به تجربه دیده ایم هرچقدر غضروف هایی که در ناحیه بینی وجود دارد استحکام بیشتری داشته باشد و پوست بینی نازک و ظرافت بیشتری داشته باشد به همین میزان رضایت بیمار از نتیجه جراحی بیشتر بوده و موفقیت عمل بیشتر است.
  5. بینی استخوانی برای حالت زیبا گرفتن فقط و فقط از راه جراحی قابل حصول است. استفاده از لیزر در کوچک کردن بینی استخوانی کاملا بی تاثیر است. ( پس لطفا تحت تاثیر تبلیغات کاذب رسانه ها قرار نگیرید که مدعی اند می توانند بینی های استخوانی را با لیزر حالت دار و زیبا کنند.)

معاینه و مشاوره پیش از جراحی بینی استخوانی

مشاوره و معاینه پیش از جراحی بینی یک امر و مسئله ای ضروری است. در طول این مشاوره می توان مشخص نمود نتیجه جراحی بینی با چند درصد موفقیت همراه خواهد بود و فرد از آن مطلع می شود و در نهایت می تواند تصمیم به جراحی نماید.

همچنین با انجام این مشاوره پزشک از سوابق بیماری ها، مشکلات تنفسی و ظاهری بینی فرد مطلع می شود.

آمادگی قبل از جراحی بینی استخوانی

اقدامات و آمادگی های قبل از جراحی در هر نوع بینی یکسان می باشد اما به طور کلی بیان کنیم این موارد شامل:

  • ناشتا بودن بیمار قبل از جراحی به مدت هشت ساعت
  • الزامی بودن استحمام قبل از عمل بینی
  • اجتناب از دخانیات به مدت دو هفته قبل از عمل
  • انجام آزمایشات
  • اجتناب از مصرف برخی داروها همچون اسپرین

مدت زمان چسب زدن بینی های استخوانی

نحوه چسب زدن در بینی های گوشتی و استخوان یکسان است اما مدت زمان چسب زدن بینی های استخوانی به نسبت گوشتی ها کمی متفاوت است. بدین صورت که گاهی اوقات بینی های استخوانی سه تا چهار هفته کمتر نیاز دارند تا از چسب استفاده نمایند و زمان های این مدت یکسان بوده و تنها تفاوت آن این است که بینی های گوشتی پس از زمان مشخصی بایستی تنها شب ها چسب بزنند در صورتی که بینی های استخوانی بدین صورت نخواهند بود.

                                                  ویدئو آموزش نحوه صحیح چسب زدن بینی توسط دکتر لیلا ملکی

آیا جراحی بینی استخوانی برگشت پذیر است؟

یکی از سوالاتی که اکثریت افراد می پرسند این است که بینی استخوانی پس از جراحی برگشت پذیر خواهد بود. بایستی بدانید که بازگشت شکل استخوانی به حالت اولیه اتفاق نخواهد افتاد زیرا اسکلت بینی در طول جراحی تراشیده می شود و در چنین مواقعی امکان بازگشت وجود ندارد.

اما جالب است بدانید که اگر جراحی به درستی انجام نشود امکان بروز مشکلات و عوارض وجود خواهد داشت.

عمل زیبایی بینی استخوانی با لیزر

زمانی که نام لیزر شنیده می شود افراد جراحی بدون درد و خونریزی را تصور می کنند، در صورتی که لیزر در جراحی بینی کارآمد نیست و یک روش غیر علمی و تبلیغاتی است زیرا تنها با لیزر می توان اسکار ناشی از جراحی را ترمیم نمود اما برای تغییر فرم و اسکلت بینی روشی علمی و مناسبی نخواهد بود.

مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی

مراقبت های بعد از جراحی بینی در بینی های استخوانی و گوشتی یکسان می باشد اما به طور کلی بیان کنیم این توصیه ها می تواند در نتیجه جراحی بینی تاثیر بسزایی را به همراه داشته باشد که این توصیه ها عبارت است از:

  • استفاده از کمپرس سرد جهت کاهش تورم و کبودی ها به مدت 48 ساعت
  • بالا نگه داشتن سر با کمک چند بالشت
  • اجتناب از فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین به منظور پیشگیری از خونریزی
  • محافظت از بینی در برابر ضربه و آسیب دیدگی
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب به مدت دو ماه
  • اجتناب از شست و شو صورت به منظور پیشگیری از مرطوب و شل شدن آتل بینی
  • استفاده از قطره ها و سرم های شست و شو با تجویز پزشک در زمان مقرر

جراحی بینیعوارض جراحی بینی استخوانی

هر یک از اعمال جراحی زیبایی با عوارض و معایبی احتمالی همراه می باشد که این نوع جراحی مستثنا نخواهد بود. عوارض به دو دسته کلی جانبی و ناشی از جراحی تقسیم بندی می شود که عوارض و خطرات جانبی موقتی بوده و ظرف مدت زمان مشخصی برطرف می شود اما عوارض ناشی از جراحی تنها توسط افراد غیر متخصص اتفاق می افتد که به منظور پیشگیری از چنین عوارضی بهتر است در انتخاب جراح بینی خود دقت لازم و کافی را داشته باشید.

عوارض جانبی جراحی بینی

  • تورم و التهاب
  • گرفتگی ناشی از تورم
  • احساس درد
  • کبودی
  • خونریزی
  • کرختی پوست
  • احتمال واکنش به مواد بیهوشی

عوارض ناشی از جراحی نادرست

  • سوراخ شدن دیواره بینی
  • نامتقارن بودن بینی
  • مشکلات تنفسی
  • کاهش حس بویایی
  • مشکلات ظاهری و ناهمواری های در بینی

هزینه عمل بینی استخوانی

هزینه های اعمال جراحی براساس تعرفه خدمات درمانی و زیبایی نظام پزشکی مشخص می شود. اما به طور کلی هزینه هر نوع جراحی به عواملی بستگی دارد به طور مثال در برخی جراحی های بینی ممکن است نیاز به غضروف باشد که این عامل خود می تواند بر روی هزینه جراحی تاثیر بگذارد، به همین منظور به هیچ عنوان نمی توان قبل از معاینه هزینه دقیقی را مشخص نمود.

نتیجه جراحی بینی استخوانی

نتایج عمل بینی استخوانی با عمل بینی گوشتی متفاوت می باشد اما هدف هر دو نوع بینی رفع مشکلات و بهبودی می باشد. نکته ای که بایستی بدان دقت نمایید این است که درصد زیادی از نتیجه جراحی بینی استخوانی طی شش ماه مشخص می شود اما نتایج بینی های گوشتی طولانی تر و حدود یک سال مشخص می گردد.

                                                  ویدئو نتیجه جراحی بینی استخوانی با قوز شدید توسط دکتر لیلا ملکی