پولیپ بینی چیست؟

به توده های اشکی شکل و غیر دردناکی که در مجرای تنفسی بینی یا سینوس ها ایجاد می شوند و مسیر آن ها را به طور کامل یا جزئی مسدود می کنند، پولیپ بینی گفته می شود.

این توده ها غیر سرطانی اند و فقط مشکلات تنفسی ایجاد می کنند. دکتر لیلا ملکی جراح بینی در خصوص پولیپ بینی و روش درمان آن بیشتر توضیح خواهند داد.

پولیپ بینی عوارض پولیپ بینی

پولیپ های کوچک ممکن است عوارضی ایجاد نکنند و فقط پولیپ های بزرگ باعث بروز مشکلات تنفسی شوند.

این عارضه معمولا در هر دو طرف بینی بیمار ایجاد می شود ولی در بعضی موارد ممکن است فقط در یک طرف اتفاق بیفتد.

پولیپ بینی در کجا قرار دارد؟

محل اصلی ایجاد پولیپ بینی معمولا داخل مجرای بینی و سینوس های زیر چشم می باشد.

پولیپ بینی در چه افرادی بیشتر مشاهده می شود؟

این عارضه در افراد میانسال شایع تر است. اگر کودکی دچار پولیپ بینی باشد، باید تحت آزمایش های ژنتیکی قرار گیرد.

علل ایجاد پولیپ بینی

• عفونت های مزمن در سینوس
  • آسم
  • حساسیت به قارچ های موجود در هوا
  • فیبروز کیستیک :  از شایع ترین اختلالاتی که در این نوع از فیبروز ها دیده می شود، ترشحات در ریه، پانکراس، کبد، روده است. همچنین ترشحاتی از سیستم تناسلی خارج می شود که غلیظ و حالتی چسبنده دارد. همچنین بزاق دهات کمی مزه شور و نمکی به خود می گیرد.
  • بروز آلرژی به برخی از داروهای درمان این بیماری
  • عوامل ژنتیکی
  • عملکرد خاص در سیستم ایمنی بدن
  • سندروم چرگ اشتراوس : واکنش خود ایمنی در عروق متوسط و کوچک
  • رینیت آلرژیک : التهاب مخاط بینی

از دلایل دیگر بروز پولیپ بینی آلرژی ها هستند که در فصول و یا به دلیل مواجه شدن با برخی از مواد غذایی و یا گرد و خاک تشدید می شود. به طور مثال در برخی از افراد با شروع فصل بهار و به دلیل گرده افشانی ها و در فصول پاییز و زمستان به دلیل خشکی و سرمای هوا ، بینی و گلو خشک شده و باعث تشدید علائم پولیپ بینی می شود.

ورم بعد از جراحی بینی

در برخی از افراد در زمان برخورد با بوی غذاهای سرخ کردنی نیز این علائم مشاهده می شود.

علائم پولیپ بینی

• تنفس از راه بینی برای بیمار سخت می شود و مجبور است به وسیله دهان تنفس کند.
  • کاهش حس بویایی
  • گرفتگی و آبریزش مداوم بینی
  • وجود درد در فک بالا
  • خر و پف کردن حین خواب
  • عطسه های مکرر
  • سر درد های مزمن و بدون علت
  • گرفتگی های مکرر و دائمی بینی
  • ترشحات بیش از حد بینی
  • مخاط بیش از حد و جمع شدن آن در گلو
  • صدای گرفته به دلیل گرفتگی بینی

تشخیص

معمولا برای تشخیص پولیپ بینی به ابزار مخصوصی نیاز نیست. اگر پولیپ در جلوی مجرای بینی قرار گرفته باشد، پزشک می تواند به وسیله یک رینوسکوپ یا چراغ قوه پزشکی آن را ببیند.

ولی اگر پولیپ در سینوس ها قرار گرفته باشد، پزشک با استفاده از روش آندوسکوپی می تواند آن را مشاهده کند.

برای تشخیص اندازه و محل قرارگیری دقیق پولیپ باید از MRI و یا CT Scan استفاده کرد.

همچنین پزشک می تواند با استفاده از تست آلرژی به منشا التهاباتی که پولیپ ها را ایجاد می کنند پی ببرد.

درمان پولیپ بینی

معمولا به عنوان اولین مرحله ی درمان پولیپ بینی از داروهای کورتیکو استروئیدی کاهنده ی علائم التهاب استفاده می شود.

این داروها معمولا به شکل خوراکی، تزریقی و اسپری بینی به بیماران عرضه می شوند.

گاه از آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها نیز می توان برای درمان پولیپ بینی بهره جست.

در صورتی که پس از اتمام دوره درمان دارویی، پولیپ همچنان دردسرساز باشد، باید از روش عمل جراحی برای کاهش اندازه یا از بین بردن پولیپ بینی استفاده کرد.

در صورت عدم درمان پولیپ بینی میتوان به مرور به سیستم بویایی و چشایی آسیب وارد کرده و همچنین باعث بروز عفونت در حلق و بینی و سپس بیماری های تنفسی این ناحیه را فرد تجربه خواهد کرد.

خانم دکترلیلا ملکی جراح بینی در خصوص پولیپ بینی و روش های درمان آن توضیحاتی را ارائه داده اند.  برای درافت مشاوره و راهنمایی می توانید با شماره تلفن های 22092813-021 در تماس بوده و یا از اینستاگرام دیدن فرمایید.

جراح بینی خانم در سعادت آباد

روش های جراحی پولیپ بینی

1. پولیپکتومی: رایج ترین راه درمان پولیپ بینی می باشد و طی آن همه یا قسمتی از پولیپ برداشته شده و انسداد مجرای تنفسی از بین می رود.

این جراحی سرپایی است و بدون نیاز به بیهوشی انجام می گیرد.

در این روش جراحی، دستگاهی مکنده وارد بینی بیمار شده و با قدرت مکش خود پولیپ ها را از بین می برد.

1. آندوسکوپی سینوسی: اگر پولیپ در وضعیت حادتری قرار داشته باشد و همچنین اگر در موقعیت عمیق تری در سینوس قرار گرفته باشد، از این روش جراحی برای برداشتن آن استفاده می شود

عوارض عمل جراحی پولیپ بینی

• خونریزی بینی
  • عفونت مجرای بینی
  • عفونت سینوسی
  • باقی ماندن علائم پولیپ بینی (آبریزش بینی، ضعف حس بویایی و…)

پولیپ بینی چیستمراقبت های پس از عمل برداشتن پولیپ بینی

• مراجعه منظم به پزشک معالج تا چند هفته پس از انجام عمل
  • عدم استفاده از عینک بر روی بینی
  • شستشوی مرتب بینی با محلول نرمال سالین
  • مصرف به موقع داروها
  • مصرف مایعات کافی
  • عدم تحمیل فشار به بینی
  • عدم استعمال دخانیات

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

دو × 5 =