ورم بعد از جراحی بینی

قطعا شمایی که این مقاله را می خوانید به علت ورم بینی بعد از جراحی به این جا رسیده اید. حتم داریم که با طولانی شدن ورم روی بینی تان این دلهره به دلتان افتاده، که ” نکند شکل نهایی بینی شما همین باشد؟ ” ، ” نکند این ورم ها ماندگار باشند؟ “

با توجه به آمار صعودی انجام جراحی های بینی در کشور امکان نیاز به جراحی های ترمیمی نیز افزایش یافته است. برخی به دلیل نرسیدن به نتیجه اید آل خواهان انجام جراحی ترمیمی بینی هستند و برخی به دلیل ایجاد شدن مشکلات تنفسی ملزم به انجام آن .

ورم بعد از جراحی بینی

به هر روی آنچه بعد از جراحی بینی برای افراد نمایان می شود نتیجه نهایی نخواهد بود. بنابراین افراد باید زمان طولانی ای را سپری کرده و منتظر رسیدن بینی به حالت طبیعی باشند. علاوه بر این مراجعه به بهترین جراحی بینی در میزان بروز عوارض پس از جراحی نیز تاثیر گذار است.

اما چه زمان باید از ورم های نخوابیده و ظاهر متورم و کبود بینی پس از جراحی ترسید؟

در ادامه به بررسی این عارضه پس از جراحی بینی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

ورم ناشی از جراحی بینی

این عارضه شایع بعد از جراحی بینی برای تمامی کسانی که این جراحی را انجام می دهند وجود دارد.

تورم بینی به دلیل برداشت نواحی اضافی و بخیه ها بسیار طبیعی است. شاید افراد پس از برداشت اسپیلنت یا همان محافظ بینی در نگاه اول فکر کنندکه این آن بینی که می خواستند نبوده. اما بابد توجه داشته باشند برای رسیدن به آنچه انتظار داشته اند دست کم 100 روز زمان لازم است. تا نواحی جراحی شده فیکس شود و بخیه ها التیام یابند.

صفر تا صد جراحی بینی طبیعی

برای اینکه شما نیز با زمان بندی بهبود ورم بینی پس از جراحی آشنا شوید به صورت تفصیلی مراحل التهاب تا بهبودی را برایتان شرح خواهیم داد.

از التهاب تا التیام

خواندن این سه مرحله تسکین دهنده دلهره های شما خواهد بود. با ما همراه باشید:

مرحله التهاب و ورم:

از روز جراحی تا یک هفته پس از آن

بلافاصله پس از جراحی این دوره شروع خواهد شد. داغ شدن، التهاب ، قرمزی، ورم نشانه های طبیعی است که تجربه و مشاهده آن نباید شما را نگران کند.

باید توجه داشته باشید گرچه این نشانه ها بسیار معمول است، اما اگر شدت یابد نشان دهنده بروز عفونت خواهد بود. علی رغم احتمال اندک خارج شدن چرک از بینی، ابتلا به تب و ورم بیش از اندازه، در صورتی که با این علائم مواجه شدید اولین کار باید مراجعه به جراح تان باشد.

بروز این علائم نشانه وجود عارضه ای در بینی است که باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.

مرحله تکثیر: از هفته اول تا هفته ششم

قطعا تا پایان هفته متوجه بهبودی  نسبی زخم ها خواهید شد. این بهبودی سریع دال بر شروع کلاژن سازی پوست در نواحی زحم و بخیه ها است.

در این مرحله ممکن است که با مقدار اندکی از ترشحات زرد رنگ از ناحیه زخم ها مواجه شوید و به دلیل خشک شدن آن ها مقداری سوزش و خارش را تجربه کنید. باید بگوییم این علائم نیز طبیعی است. این روند پایدار خبر از بهبودی زخم ها می دهد.

علاوه بر این در این مرحله حس شما نسبت به تغییرات بینی بیشتر خواهد شد. گرچه ممکن است کمی سوزش، خارش و درد را تجربه کنید، اما این ها همه نشانه بازگشت اعصاب به بافت های بینی است. نگران نباشید این احاس به مرور از بین خواهد رفت

مرحله ترمیم و التیام: شش تا یک سال پس از جراحی

با توجه به این که بینی به همراه پیوند استخوان جراحی شده باشد یا خیر این گستره زمانی متغیر خواهد بود. اما اغلب افراد تا پایان 6 ماه دیگر علامت تورم را نمی بینند. در این مدت زخم های قرمز جای خود را به زخم های سفید رنگ می دهند که به سختی قابل مشاهده هستند.

تفاوت بینی استخوانی و گوشتی

باید بیان کنیم که بیشترین میزان تورم در هفته های اول تا سوم قابل مشاهده است و پس از ان به سختی می توان به ورم بینی پی برد. اما به صورت کلی خود افراد احساس تورم را تا 6 ماه پس از جراحی خواهند داشت.

ورم بعد از جراحی بینی

چطور می توان از ورم بینی جلوگیری کرد؟

با توجه به این نکات می توانید به میزان زیادی تورم بینی را کاهش دهید:

• اجتناب از استعمال دخانیات
  • نوشیدن آب فراوان
  • اجتناب از نوشیدن الکل تا 48 ساعت پس از جراحی
  • رعایت توصیه های پزشک در مورد مراقبت از پانسمان و گچ روی بینی
  • استراحت مطلق تا 48 ساعت پس از جراحی
  • اجتناب از انجام فعالیت های سنگین و فعالیت های ورزشی
  • خوابیدن به صورت نیمه نشسته
  • قرار دادن سر بالا تر از بدن هنگام خواب
  • استفاده از کمپرس یخ
  • مصرف نخود فرنگی یخ زده

با توجه به آمار صعودی انجام جراحی های بینی در کشور امکان نیاز به جراحی های ترمیمی نیز افزایش یافته است. برخی به دلیل نرسیدن به نتیجه اید آل خواهان انجام جراحی ترمیمی هستند و برخی به دلیل ایجاد شدن مشکلات تنفسی ملزم به انجام آن برای دریافت مشاوره و راهنمایی از خانم دکتر لیلا ملکی در خصوص ورم بعد از جراحی بینی می توانید با شماره تلفن های 22092813-021 در تماس بوده و یا از اینستاگرام دیدن فرمایید.

نکته پایانی

اغلب افراد از پروسه بهبودی پس از جراحی بینی اطلاع کافی ندارند و به محض سپری شدن هفته اول فکر می کنند این نتیجه نهایی خواهد بود. اما با خواندن این مطلب دریافته اید که التیام پس از جراحی نیازمند صبر و حوصله است.

به یاد داشته باشد تکنیکی که جراح از آن استفاده می کند، نوع بینی ، نوع جراحی اینکه جراحی بینی باز باشد و یا جراحی بینی بسته، علت درمانی جراحی بینی مثل انحراف بینی و یا شکستگی بینی، می تواند در میزان بروز تورم تاثیر گذار باشد، لذا باید نسبت به نوع جراحی خود انتظار واقع بینانه ای از زمان بهبودی داشته باشید.

یک + 6 =