مراقبت های بعد از جراحی بینی

جراحی بینی حدود دو ساعت طول می‌کشد اما دوران نقاهت پس از عمل، بسیار طولانی تر است؛ لذا برای جلوگیری از پیش آمدن عوارض پس از عمل و رسیدن به نتیجه مطلوب و رضایت بخش لازم است که پس از عمل بینی، مراقبت های لازم به عمل بیاید.

اهمیت مراقبت های بعد از جراحی بینی

سرنوشت نهایی شکل و فرم بینی شما و برخی دیگر از مسائل مربوط به سلامتی تان به رعایت اصول مراقبت های بعد از جراحی بینی بستگی دارد.

مراقبت های بعد از جراحی بینیشیوه و زمان استراحت پس از انجام عمل بینی

پس از عمل بینی به مدت یک روز با کمک دو یا سه بالشت به صورت نیمه نشسته استراحت کنید. در طول این ۲۴ ساعت به هیچ عنوان سر خود را خم نکنید و آن را رو به بالا نگه دارید.

تا یک هفته پس از عمل بهتر است در بیشتر اوقات روز در حالی که سرتان رو به بالا است، استراحت کنید و از انجام فعالیت بدنی شدید و حمل اجسام سنگین جدا خودداری کنید.

استحمام پس از عمل بینی

تا زمانی که بینی شما در گچ قرار دارد در صورت لزوم تنها به شستن بدن به نحوی که آب روی سر و صورت ریخته نشود اکتفا کنید؛ چرا که شستن صورت سبب افزایش تورم و خیس شدن گچ بینی می شود.

استحمام-پس-از-جراحی-بینیتغذیه مناسب برای افرادی که عمل بینی انجام دادند

فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است تا حدود ۶ ساعت پس از عمل،  نباید چیزی بخورد و بیاشامد.

پس از آن می توانید مقداری کمی آب و یا آبمیوه تازه را بنوشید و می توانید شروع به غذا خوردن کنید. تا دو هفته پس از عمل سعی کنید بیشتر، غذاهای ملین که جویدن شان دشوار نیست را میل نمایید و از نوشیدن مایعات داغ خودداری کنید.

پولیپ بینی چیست؟

نمک احتباس مایعات را افزایش می دهد و می تواند تورم را در طی بهبودی تشدید کند. در طول دو هفته اول بعد از عمل از مصرف نمک اجتناب ورزید.

عینک زدن پس از عمل بینی

افرادی که بینی شان را عمل کرده اند، به مدت دو ماه نباید عینک شان را روی بینی قرار دهند.

بهتر است در این مدت زمان یا از لنزهای طبی استفاده کنند و یا قسمت میانی عینک که روی بینی قرار می‌گیرد را با چسب به بالا منتقل کنند تا روی بینی شان فشار وارد نشود؛ چرا که فشار عینک بر روی بینی در دو ماه اول باعث دفرمگی آن و کوچک شدن لوله های تنفسی درون بینی می شود.

عینک زدن بعد از جراحی بینیرفع کبودی و تورم های صورت پس از عمل بینی

تمامی افرادی که بینی شان را تحت عمل قرار می دهند، پس از عمل به مدت یک الی دو هفته زیر چشم آن ها کبود خواهد بود. این عارضه به علت نشت خون از طریق مویرگ ها به بافت زیر پوست رخ می‌دهد و برای رفع این کبودی ها و تورم بهتر است از کمپرس یخ به مدت یک هفته استفاده نمایید.

از خم کردن سر خود به طور جدی بپرهیزید؛ فعالیت‌های بدنی سنگین، فعالیت های ورزش، شنا، جابجایی اجسام با وزن بالا و… را نیز به مدت دو ماه پس از عمل متوقف کنید.

تا ۴ هفته پس از عمل از قرار گرفتن مستقیم در برابر نور خورشید خودداری کنید و در صورت ناگزیر بودن و التزام، حتماً از کرم های ضدآفتاب قوی استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد به مدت سه روز پس از جراحی به کاهش تورم، انقباض رگ های خونی و کبودی کمک بسزایی می نمایید و این عامل به بهبود سریع تر فرد کمک خواهد نمود.

خونریزی پس از عمل جراحی بینی

گاهی اوقات که این امر بسیار کم رخ می دهد ممکن است پس از عمل جراحی بینی خونریزی رخ دهد؛ میزان و شدت خونریزی در افراد مختلف، متفاوت است. در برخی موارد با توجه به علت خونریزی، بیمار ممکن است به فوریت های پزشکی نیاز پیدا کند.

خونریزی-پس-از-عمل-بینیعلت خونریزی پس از عمل بینی

فشار خون بالا، شکسته شدن استخوان بینی، پاره شدن عروق ریز بینی و… می‌تواند سبب خونریزی شوند. البته میزان خونریزی کم، پس از عمل بینی طبیعی است و نیازی به نگرانی نیست و با بالا نگه داشتن سر و استفاده از کمپرس یخ قابل کنترل است.

انواع جراحی بینی

اما گاهی ممکن است خونریزی شدید باشد و در نتیجه پزشک با توجه به شرایط بیمار، برخی داروها را تجویز خواهد کرد. در صورتی که خونریزی شدت زیادی پیدا کند، هرچه سریعتر باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

دردهای پس از انجام عمل جراحی بینی

پس از انجام تمامی اعمال جراحی، مقداری درد به صورت طبیعی وجود دارد؛ عمل بینی نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد.

با توجه به تشخیص پزشک، برای تسکین دردهای پس از عمل ممکن است مقادیری مسکن تجویز شود.

در این دوران برای کاهش درد به هیچ عنوان خودسرانه دارو مصرف نکنید؛ چرا که مصرف برخی از داروها با توجه به شرایط جسمی بیمار ممکن است با رقیق کردن خون باعث خونریزی مجدد شود.

تب پس از عمل جراحی بینی

اگر بعد از انجام عمل بینی دمای بدنتان از 5/37 درجه بیشتر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نحوه خوابیدن پس از عمل بینی

به مدت دو هفته با ۲ یا ۳ بالشت زیر سرتان بخوابید. به هیچ عنوان روی شکم دراز نکشید. بهتر است روی کمر و به حالت طاق باز بخوابید.

برای جلوگیری از حرکات ناخواسته هنگام خواب و یا غلت خوردن چند بالشت در اطراف تان بگذارید و سعی کنید در طول دوران نقاهت با فاصله از افراد بخوابید؛ چرا که هنگام خواب، حرکات ناخواسته بدن ممکن است موجب ضربه خوردن به بینی شما شود.

عینک زدن بعد از جراحی بینیشیوه شست و شوی بینی پس از عمل بینی

پس از انجام عمل و خارج شدن گچ، قسمت بیرونی را با پنبه و آب اکسیژنه به نرمی و آرامی و بدون وارد آوردن هیچگونه فشاری بر روی بینی تمیز کنید.

پس از پانسمان بینی روزی دو بار پوست بینی باید مورد شستشو قرار بگیرد. چرا که چربی هایی غدد پوستی ترشح می کنند ممکن است باعث تورم شود. اگر فردی که بینی اش، تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد، مجاری تنفسی اش به علت خون و مخاط بینی مصدوم شده باشد و اجباراً به طور موقت مجبور به تنفس از طریق دهان شود، دکتر جراح بینی سرم شستشوی بینی را برای حفظ رطوبت آن پیشنهاد خواهد داد.

در برخی مواقع نیز ممکن است اسپری سالین مورد استفاده قرار بگیرد. پس از یک هفته می توان بینی را از طریق محلول آب نمک شست و شو داد.

نحوه و مدت زمان چسب زدن بعد از عمل بینی

چسب زدن تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری فرم بینی و کاهش تورم آن دارد. برای پوست های نازک، حداقل سه هفته و پوست های ضخیم حدود دو ماه چسب زدن نیاز است، هر چند روز یک بار چسب های روی بینی باید تعویض شوند.

جراحی انحراف بینی

برای راحت جدا شدن چسب ابتدا آن را با آب ولرم شستشو دهید سپس چسب را از روی بینی جدا کنید. پس از خشک شدن بینی نیز، چسب های جدید را بچسبانید.

برای اطلاع از طریق چسب زدن بینی پس از عمل می توانید به تماشایی ویدئو دکتر لیلا ملکی بپردازید.

استفاده از داروهای ضد التهاب ممنوع

در مورد مدیریت درد با جراح بینی خود صحبت کنید و فقط داروی توصیه شده را مصرف کنید. به نظر می رسد مصرف داروهای ضد التهاب ایده خوبی نیست، زیرا این داروها رگ های خونی را گشاد می کنند، که می تواند تورم و خونریزی را افزایش داده و زمان بهبودی شما را طولانی کند.

فعالیت بدنی و ورزشی

در چند هفته ابتدایی پس از جراحی از انجام فعالیت های شدید بدنی اجتناب ورزید و تنها در این زمان می توانید پیاده روی داشته باشید. زیرا پیاده روی سبب افزایش گردش خون و حرکت مایعات در بدن شود و سبب تسریع در بهبودی فرد گردد.

فعالیت-های-بدنی-پس-از-عمل-بینی چند نکته ضروری در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی

• به مدت ۴۸ ساعت از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید
  • سیگار نکشید
  • آب فراوان بنوشید
  • به مدت دو ماه، هنگام مسواک زدن فکتان را زیاد باز نکنید
  • تا مدت یک هفته شدید نخندید؛ گریه نکنید وهمچنین مراقب باشید که شدید عطسه نکنید و در زمان عطسه دهان خود را باز نمایید.
  • بلوز و پیراهن هایی که یقه گرد و بسته دارند استفاده نکنید.
  • از برخورد هر ضربه به بینی تان جلوگیری کنید
  • تا ۱۰ روز پس از عمل بینی، رابطه جنسی نداشته باشید
  • پوست بینی تان را نخارانید

دکتر لیلا ملکی متخصص گوش و حلق و بینی، یکی از برجسته ترین متخصصان گوش و حلق و بینی با بهره گیری از پیشرفته ترین شیوه های جهان در زمینه جراحی و نیز استفاده از مدرن ترین تجهیزات، آماده ارائه انواع خدوامت مربوط به جراحی بینی و مراقبت های پس از عمل می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

3 × دو =